کد مطلب:41474
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:30
آفرينش حضرت حوا و كيفيّت گسترش نسل حضرت آدم((عليه السلام)) چگونه بوده است؟
درباره آدم((عليه السلام)) و حوا سخن بسيار است و آيات و رواياتي بسيار در اين باره هست; چنان كه خداوند مي فرمايد:
«يا ايّها النّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُم الذّي خلقكم من نفس واحدة و خلق منها زوجها وَ بَثَّ منهما رجالاًكثيراً و نساءً(1); اي مردم، از پرودگارتان بپرهيزيد كه همه شما را از يك انسان آفريد و نيز همسرش را از جنس او آفريد و نيز همسرش را از جنس او آفريد و از آن دو، مردان و زناني فراوان پراكنده كرد».
منظور از نفس واحده، نخستين انساني است كه قرآن او را آدم خوانده است و تعبير «بني آدم» كه در آيات ديگر آمده است، اشاره به اين است كه همه انسانها از نسل آدمند.
برخي از مفسّران از آيه فوق چنين استنباط كرده اند كه همسر آدم از بدن آدم آفريده شده است; همچنان كه در فصل دوم سفر تكويني تورات نيز به اين معنا تصريح شده است. ولي از ديگر آيات قرآن برمي آيد كه خداوند همسر او را از جنس او(از جنس بشر) آفريده نه از اعضاي بدنش; همچنان كه برخي روايات آفرينش حوا از دنده هاي آدم را به شدّت تكذيب كرده اند.
جمله «وَبَثَّ منها رجالا كثيراً و نساً» دلالت دارد بر اينكه خداوند از آدم و همسرش، مردان و زناني فراوان پديد آورد. از اين تعبير درمي يابيم كه تكثير نسل فرزندان آدم تنها از طريق آدم و همسرش صورت گرفته است. لازمه اين سخن آن است كه فرزندان آدم((عليه السلام)) با يكديگر ازدواج كرده اند; زيرا اگر با كساني ديگر ازدواج كرده باشند، جمله «و بَثَّ منهما» صادق نخواهد بود. اين موضوع در احاديثي چند نيز وارد شده است و جاي شگفتي نيز نيست; زيرا بنابر استدلالي كه در برخي از احاديث از اهل بيت((عليهم السلام)) نقل شده، اين ازدواجها مباح بوده است;
ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره نساء، آيه 1.
ـ673ـ
چه اينكه هنوز حكم تحريم ازدواج خواهر و برادر نازل نشده بود. روشن است كه ممنوعيّت، آن گاه مشروعيّت مي يابد كه از سوي خداوند تحريم شده باشد و مانعي ندارد كه آن كار در زماني جايز باشد و سپس تحريم گردد. البته، احتمال ديگر اين است كه فرزندان آدم با يكديگر ازدواج نكرده باشند، بلكه با موجودي ديگر از بازماندگان موجوداتي شبيه به انسان(=نسانس) يا بنابر برخي روايات با دو فرشته كه خداوند فرود آورده است، ازدواج كرده باشند، كه اين احتمال با ظاهر آيه سازگار نيست; زيرا چنان كه گفته شد، از جمله «وبَثَّ منهما» چنين برمي آيد كه خداوند تنها از آن دو(آدمو حوّا) مردان و زناني بسيار پديد آورده است.
( بخش پاسخ به سؤالات )
ـ674ـ
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.